خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اردبیل و بقعه شیخ صفی الدین

اردبیل و بقعه شیخ صفی الدین

معرفی بقعه شیخ صفی الدین

شهر اردبیل به عنوان مرکز استان در فاصله 639 کیلومتری غرب تهران، تا کوه آتشفشانی سبلان واقع شده است. هوای استان بین سرمای شدید در مناطق کوهستانی تا متوسط ​​در دشت ها متفاوت است. نام اردبیل از یک نام زرتشتی "آرتاویل" (که در اوستا ذکر شده است) به معنای یک مکان مقدس است، گرفته شده است. باستان شناسان اخیراً برخی از آثار باستانی را در نمین ، یک شهر مجاور پیدا کرده اند که متعلق به قرون 12 تا 16 قبل از میلاد است. برخی از کتیبه های اورارتوی متعلق به قرن های 7 تا 9 قبل از میلاد، در ارسباران پیدا شد که نشان می دهد مردم متمدنی در منطقه زندگی می کردند.

بقعه شیخ صفی الدین

شیخ صفی الدین رهبر صوفی ها بود. او جد شاه اسماعیل ، بنیانگذار سلسله صفوی (1501-1722)بود. این مکان پس از مرگ وی توسط نوه او تاسیس شد که دستور داد این زیارتگاه را بسازد تا پدربزرگ خود را جاودانه کند. پس از مدتی این مکان به یک مقبره خانوادگی تبدیل شد. سقف و روی تمام دیوارهای این بنای مقدس امامزاده قرآن نوشته شده و معماری ساختمان فوق العاده است. یک فرش منحصر به فرد در این مکان وجود داشت که دقیقاً به عنوان سقف طراحی شده بود که نمای ساختمان را یکپارچه می کرد اما این فرش 100 سال پیش به مردم انگلیس فروخته می شود تا پول خود را برای تعمیر سقف ساختمانی که در آن روزها برف آسیب دیده بود ، بدست آورد. این فرش اکنون موزه ویکتوریا و آلبرت است.

زیارتگاه شیخ دارای هفت بخش است که به هفت مرحله کلام صوفیه اشاره دارد و توسط هشت بخش به نمایندگی از هشت عمل در طریقت صوفیه جدا شده است. طریقت برای کمک به انسان ، گسترش بصیرت و تصفیه روح او است تا بتواند به کمال برسد. و این کمال را می توان در طراحی داخلی فوق العاده و معماری نفیس ساختمانی که نماد تجسم خانقاه به عنوان بهشت ​​روی زمین است ، مشاهده کرد.

به دلیل ارزش بالای شیخ، به فرزندان او الهام بخش شد تا مقبره مقدس را بسط داده و بازسازی کنند و آن را به بهترین ویترین های آثار هنری از دوره های مختلف ایلخانی و تیموری با ساختارهای تزئینی عرفانی به عنوان نمونه اولیه برای معماری صفوی و مرجع اصلی تبدیل کنند. آثار معرق و کاشی ، مقرنس ها ، گچ بری ها و کارهای انجام شده توسط میرعماد مشهورترین خوشنویس ایرانی برخی از کارهای هنری این مقبره است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده