بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» بندر تاریخی سیراف

بندر تاریخی سیراف

معرفی جاذبه های گردشگری بندر سیراف

بندر تاریخی سیراف ، در شهر کنگان ، استان بوشهر ، یک جاذبه خیره کننده در جنوب ایران است. در بندر آثار باستانی و جاذبه های دیگری وجود دارد که قدمت آنها به دوران باستان باز می گردد. امروزه، از سراسر جهان برای بازدید از این بندر تاریخی به بوشهر سفر می کنند.

مطالعات باستان شناسی انجام شده بر روی این شهر تاریخی نشان داده است که این بندر برای اولین بار در دوران ساسانی تأسیس شده است. در طول قرن های 9 و 10 ، بندر سیراف یکی از مشهورترین بنادر در منطقه خلیج فارس بود. این بندر در آن زمان با نام "سیراب" (در فارسی به معنی رفع حالت تشنگی) نیز شناخته می شده است.

موقعیت جغرافیایی بندر سیراف

از نظر جغرافیایی بندر سیراف بین رشته کوه زاگرس و خلیج فارس واقع شده است. این شهر بین شهر کنگان و بندر عسلویه قرار دارد. با قدم زدن در این بندر تاریخی و بازدید از بناهای تاریخی آن متوجه بقایای بناهای باستانی می شوید. بدیهی است که جزر و مد آب دریا بسیاری از این بناهای تاریخی را خراب ، فرسوده و غرق کرده است.

چشم انداز مناظر طبیعی بندر سیراف کاملاً حیرت انگیز و استثنایی است. در این منطقه هنوز مناطق سالم وجود دارد. چشم انداز برخی از بناهای تاریخی این شهر از جذاب ترین نمونه های معماری در جهان است.

تاریخ و تمدن باستان در بندر تاریخی سیراف

به گفته لوئیس واندن برگه ، باستان شناس فرانسوی ، چندین یهودی در گذشته در شهر باستانی سیراف اقامت داشتند. ساکنان یهودی سیراف تاجر ابریشم بودند. بنابراین ، این منطقه روابط تجاری و اقتصادی زیادی با کشورهایی مانند روم ، یونان ، آفریقا و کشورهای آسیای شرقی مانند چین داشت.

با توجه به اشیا تاریخی مانند سفالگری ، معماری گچ بری و تزئینات تزئینی در این بندر ، مشخص است که کالاهای زیادی در میان بازرگانان این بندر مبادله می شده است.

بناهای باستانی بندر

بقایای باستانی سیراف نشان می دهد که این بندر یکی از پر جمعیت ترین بندرهای جنوب ایران بوده و کشتی های زیادی از خاور میانه از آن بازدید کرده اند. در ارتفاعات مشرف به تپه های شمال سیراف گورهای باستانی وجود دارد. به گفته باستان شناسان ، آنها سازه هایی برای ذخیره آب باران بوده اند.

حوضچه های ذخیره آب باران در بندر تاریخی سیراف مستطیل شکل بوده و در دامنه رشته کوه نصب شده اند. 

بندر سیراف ، نمادی از میراث فرهنگی مشهود ایرانیان

دلایل زیادی وجود دارد که بندر سیراف را به عنوان میراث فرهنگی مشهود ایرانی در جهان می شناسند. وجود بناهای دیدنی و بناهای فرهنگی که نماد تمدن این منطقه از ایران هستند ، شاهدی بر اهمیت بندر است.

یکی از نمادهای فرهنگی در سیراف مقبره قطب الدین صرافی است. وی دانشمند ایرانی شاخه تشیع در اسلام بوده است.

گور سیبویه نماد دیگری از تمدن باستان در سیراف است. این مقبره متعلق به سیبویه است. سیبویه یک دانشمند پارسی است که در قرن 8 زندگی می کند و دستور زبان را برای زبان عربی می نویسد. مقبره وی اکنون در دره لیر است.

مسجد جامع سیراف از مهمترین بناهای فرهنگی این بندر است. این مسجد یکی از بناهای تاریخی پس از اسلام است که در این منطقه ساخته شده است.

جاذبه های گردشگری ، صنایع دستی و مکان های گردشگری متعددی وجود دارد که میراث فرهنگی ملموس ایرانیان در بندر تاریخی سیراف محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری طبیعی ، حمامهای تاریخی ، بازار و مراکز خرید قدیمی ، صنایع دستی ، پارکها ، سواحل زیبا ، مساجد ، موزه مردم شناسی ، آتشکده ، چاه ها ، مخازن آب ، دره لیر دخماس (قرار گرفتن اجساد زرتشتیان) و غیره همه نمونه هایی از میراث فرهنگی در جنوب ایران هستند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده